Hírlevél feliratkozás
Táplálkozás

A szója trónfosztása

egészséges táplálkozás, szója, lecitin, fehérje, vegetáriánus táplálkozás, paleolit, táplálkozás

A szója egészségre gyakorolt jótékony hatása szinte elhanyagolható.

Az Ecologist véleménye szerint: a szója egészségre gyakorolt jótékony hatása szinte elhanyagolható. Annak ellenére, hogy ma szinte szuperélelmiszernek kiáltják ki sokan.

A közhiedelemben él egy nagyon buta tévhit, miszerint, ha valami jótékonyan hat a szervezetre kis mennyiségben, akkor az a hatás nagyobb mennyiség alkalmazása esetén többszöröződik. Ez azonban óriási tévedés!
A szóját ma az élelmiszeripar a kártékony hús egészséges alternatívájaként kínálja, és ezt az információt a vegetáriánusok, a reformtáplálkozás hívei nagy örömmel fogadták. Nem tudva, hogy milyen kárt tesznek a szója mértéktelen fogyasztásával.
A szója nyersen mérgező, és még nagyon hosszú főzési idő után sem fogyasztható, csak ha nagyon hosszú feldolgozási soron megy keresztül, vagyis a szója természetes formájában fogyaszthatatlan. Már ez a tény önmagában gyanút kellene keltsen bennünk.
Ha emellett végig gondoljuk, milyen eljárásoknak vetik alá a szóját, amíg az asztalunkra kerül, már talán nem is lesz szükség az ellenérvek további sorolására.

A szóját, hogy egyáltalán alkalmas legyen emberi fogyasztásra, nagyon magas hőmérsékleten, nagy nyomáson, kémiai oldószerekkel savval és lúggal is kezelik. Felvetődik a kérdés: mi maradt akkor a szójában, ami eredeti, és mik kerültek bele a feldolgozás során. A szójában lévő egyes emészthetetlen szerves anyagok (oligoszacharidok) gázképződést okoznak, a babfélékre jellemző egyik enzim pedig a fehérje emésztést gátolja. A csökkent fehérje emésztést a szervezet a fehérjebontó enzimek túltermelésével ellensúlyozza. Ez viszont a gyakori szójafogyasztás esetén a hasnyálmirigy túlműködését és növekedését eredményezi. Elgondolkodtató a hasnyálmirigy daganatok számának növekedése az utóbbi években.
A szójában lévő másik vegyület megakadályozza a fémek felszívódását. Ez a vegyület teljesen érzéketlen a hőkezelésre, tehát eredeti mennyiségben található a szójában. Ez a tulajdonsága a legveszélyesebb a bébiételekben.
Hosszan sorolhatnánk még a szója azon összetevőit, melyek pl. a hormon- és immunrendszer fejlődésére vannak negatív hatással. A szójalektin a bélbolyhokat károsítja, a lektinek áteresztő bél szindrómát okoznak, előkészítve ezzel az autoimmun betegségeket.
A legnagyobb probléma talán az, hogy a szója, rejtett formában nagyon sok élelmiszerben szerepel dúsító anyagként. Ráadásul nincs is megnevezve, hanem természetes ízanyagként, növényi fehérjekivonatként, lecitinként, növényi olajként vagy egyéb ártalmatlannak tűnő megnevezéssel illetik.
A szójában található ösztrogénszerű anyagokat ugyancsak feldicséri a szója és egészségipar, és rendszeresen idézik, hogy a keleti országokban, ahol szóját fogyasztanak, alacsonyabb a mellrák halálozás. Ilyenkor azonban mindig elfelejtik megemlíteni, hogy keleten jóval gyakoribb a nyelőcső, a gyomor-, a hasnyálmirigy, a máj- és a pajzsmirigyrák. És ami azért használna a nőknek, mert ösztrogénszerű, az ugyanezen oknál fogva nyilvánvalóan ártalmas a férfiaknak.
Végül komoly aggodalmat kelthet a szója goitrogén, azaz a pajzsmirigyműködést gátló hatása. Ilyen hatása van még a földimogyorónak, a brokkolinak, a karfiolnak, a káposztának, a kölesnek, a fehérrépának, a repcének, a maniókának. Tekintve, hogy a lakosság kb. 10%-a pajzsmirigy alulműködésben szenved, a szója fogyasztása nem tűnik előnyösnek. Japánban, ahol a szójafogyasztás kétségtelenül magas, a pajzsmirigy betegség is igen gyakori. A szója pajzsmirigyre gyakorolt gátló hatásáért a fitoösztrogének lehetnek a felelősek. 1995 óta számos tanulmány jelezte, hogy a szójaalapú csecsemőtápszerek pajzsmirigy alulműködést okozhatnak a csecsemőknek.
A szóját manapság komolyan megalapozott bizonyítékok nélkül ajánlják szívvédő és rákellenes tápanyagként.
A paleo táplálkozás és életmód filozófiája nem az, hogy védőételekkel ellensúlyozzuk a helytelen táplálkozás káros hatásait, hanem hogy kezdjünk el a szervezet megkívánta módon táplálkozni, és ez előzi meg a civilizációs betegségek kialakulását.
A szójával kapcsolatban felmerült számos aggály miatt a szójatermékek fogyasztása egyáltalán nem tekinthető egészségesnek és semmilyen formában nem is része a paleo táplálkozásnak.
Forrás:Szendi Gábor írása, www.szendi.net



Kapcsolódó információk

Cikkek

A melengető: sütőtök!
A tej és az ember
Só: mennyi kell belőle?
A legtermészetesebb méregtelenítés I.
Táplálékod legyen gyógyítód

       

Események


Szakértők

Termékek

 
  HIRDETÉS

 
 

   Regisztráció szakértőknek



Szakértői bejelentkezés
Felhasználónév

Jelszó


Elfelejtett jelszó
Regisztráció

 
  HIRDETÉS

 
 

Kiemelt partnerek - Ha információra vágysz...





 
  HIRDETÉS

 
 

Címkék

  HÍD Program HÍD Egészségkártya

 

 

Rólunk        GY.I.K.       Felhasználói feltételek       Impresszum        Kapcsolat        Médiaajánlat        RSS