Hírlevél feliratkozás
Család

Erőszak az iskolában!

iskola, erőszak, iskolai erőszak, főiskola, egyetem, Gyerek, tanulás, SZI kommunikáció, együttműködő kommunikáció

Nem hiszem, hogy a főiskolákon vagy egyetemeken tanítanának gyakorlati módszereket arra...

A médiában manapság sokat hallani az iskolán belüli és kívüli erőszakról! Egyre fiatalabb korban követnek el a fiatalok olyan cselekedeteket, amelyek valamely társuk vagy tanáruk rovására megy. Az még szomorúbb, hogy a tanároknak szinte semmilyen eszközük sincsen ennek megakadályozására vagy megelőzésére!

 Nem hiszem, hogy a főiskolákon vagy egyetemeken tanítanának gyakorlati módszereket arra, hogy konkrétan mit mondjon, vagy tegyen a tanár, ha ilyen erőszakos helyezetek alakulnak ki. De mit is tudna tenni? Mit is tehetne akkor, ha diák durvaságát nem hagyja következmény nélkül, ám a szülők is rajta állnak bosszút. Nem hiszem, hogy a főiskolákon vagy egyetemeken tanítanának gyakorlati módszereket arra, hogy konkrétan mit mondjon, vagy tegyen a tanár, ha ilyen erőszakos helyezetek alakulnak ki. De mit is tudna tenni? Mit is tehetne akkor, ha diák durvaságát nem hagyja következmény nélkül, ám a szülők is rajta állnak bosszút.


Manapság a fiatalok tökéletesen tisztában vannak a jogaikkal, csak igen gyakran vissza is élnek ezekkel bizonyos esetekben.
Az erőszakos cselekedetek azonban csupán a felszín megnyilvánulásai. Az események mindig valamely mélyebb folyamat eredményei! Ha ezen a szinten próbálnánk megérteni és megelőzni a problémákat, akkor sok esetben elejét vehetnénk az iskolákban zajló verekedéseknek, lövöldözéseknek.


Van egy univerzális szabály, ami szerintem minden élőlényre vonatkozik, Marshall B. Rosenberg, az erőszakmentes kommunikáció megalkotója fogalmazta meg!


"Bármi, amit teszünk, azért teszünk, mert valamilyen szükségletünket, fontosságunkat akarjuk kielégíteni!"
Na most, ha nem teszünk valamit, az is azt jelenti, hogy azt tesszük, hogy nem teszünk semmit. És ennek is van egy oka, hogy miért is nem akarunk megtenni valamit. Végső soron bármit teszünk, vagy nem teszünk, azt azért csináljuk, mert valami fontosságunk, szükségletünk sérülését akarjuk elkerülni, vagy valamilyen fontosságunkat, szükségletünket szeretnénk kielégíteni!
Így működik az ember.

Minden szükséglet: Jó!
Van még egy fontos megállapítás, mellyel szintén jó lenne tisztában lennünk! Ez azt mondja ki, hogy valamennyi szükségletünk és értékrendi fontosságunk JÓ, nem tudjuk elvenni az embertől, úgy is mondhatnám, az ember személyiségének a része!


A minket feszítő szükségletek kielégítése olykor erőszakos cselekedetekre késztet minket. Hiszen, ha nagyon sokáig nem kapjuk meg azt, amire vágyunk, elismerés, tekintély, figyelem stb., a sok-sok kielégületlenség miatt bennünk felgyülemlő energia valahogyan utat követel magának. A feszültségtől meg akarunk szabadulni, és már az sem számít, milyen árat kell fizetnünk lelkünk kielégüléséért.


Ilyenkor egy dolgot tehetünk, megpróbálunk segítséget kérni valakitől, akivel közösen megpróbáljuk kitalálni, milyen megoldás adódik az adott fontosság, szükséglet kielégítésére, mely nem a rombolásban, a pusztításban nyilvánul meg.

A méyben rejlő okok feltárása
Érdemes lenne ezekben az esetekben a szükséglet mögött rejlő belső motivációt feltárni. Mert ezekben az esztelen öldöklésekben az elkövető maga sincsen tudatában tettének indítékaival.


Az elkövető számára a tett mindenképpen jó, hiszen valamely belső szükséglet kielégülését, oldódását eredményezi. Persze ez nem menti fel őt a felelősségvállalás alól. Azonban mindenki csak a saját szükségletit kergeti, és ez nem jó vagy rossz, ez egyszerűen így van! Így működik az elme, vagy az idegrendszerünk, a személyiségünk, az egónk! Mindig vagy egy ok, amiért teszünk valamit. És az ok az mindig pozitív az elkövető szempontjából!
Elég sokat beszéltem már arról, hogy hogyan működik a dolog!

Minden megtanulható!
Joggal kérdezhetnék, hogy akkor mi a fenét csináljuk, ha szeretnék ezt megelőzni!
Úgy gondolom, nagy szerepe van a megelőzésben a szülőknek és tanároknak, ugyan is a legtöbb időt - persze ideális esetben - velük tölti a gyerek. Ezért a legfontosabb talán a szülői és a tanári példamutatás.


De miről és hogyan is kellene példát mutatni?
A SZI kommunikációs módszeren belül megtalálható sok olyan technika és gyakorlat, ami bárki számára elsajátítható, megtanulható, ami nagyon nagy segítséget nyújthat a tanárok és szülők számára egyaránt, annak megértésében, és kezelésében, hogy mit, miért tesz a gyerekünk!


Megtanulható a dühkezelés, az erőszakmentes kommunikáció, az empátia, az érzelmi intelligencia, a belső konfliktuskezelés, a kritika-kezelés!
Szeretnék egy lehetőséget felajánlani azoknak tanároknak és szülőknek, akinek fontos, hogy a tudják és megértsék, a gyermekükben zajló folyamtokat!
Nagyon szívesen tartok előadást Ingyenesen, ha meghívnak iskolában, vagy összejöveteleken!

Sok szerencsét kívánok mindannyiunknak az iskolai erőszak megelőzésében! Köszönöm!

Írta: Szakolczai Szabolcs - SZI kommunikációs tréner



Kapcsolódó információk

Cikkek

Életünk konfliktusai
Szobatisztasági szorultságok
Ha hiperaktív a gyerek
Vaszatival a meddőség ellen
Hiperaktív? Fimóta? Egyszerűen; gyerek!

       

Események

Vekerdy Tamás Nyíregyházán!
Hagyományőrző Gyermektábor a Pilisben
Csung Jüan Csikung I. Debrecen
Spirit Napközistábor 2012. II. turnus
Szülők iskolája

Szakértők

Termékek

 
  HIRDETÉS

 
 

   Regisztráció szakértőknek



Szakértői bejelentkezés
Felhasználónév

Jelszó


Elfelejtett jelszó
Regisztráció

 
  HIRDETÉS

 
 

Kiemelt partnerek - Ha információra vágysz...





 
  HIRDETÉS

 
 

Címkék

  HÍD Program HÍD Egészségkártya

 

 

Rólunk        GY.I.K.       Felhasználói feltételek       Impresszum        Kapcsolat        Médiaajánlat        RSS