Hírlevél feliratkozás
Család

Ha érteni akarod a jelent

biztonság, viselkedés, gyerek

A gyermek vagy a felnőtteket akarja utánozni, hogy minél magabiztosabbnak tűnjön, vagy...

Sok pszichológus elméletalkotó vallja azt a nézetet, hogy az emberi lelkiélet kialakulásának és meghatározásának legerősebb késztetései a gyerekkorból származnak, a legfontosabb időszak az első öt év. A gyerekkori élmények, benyomások, tapasztalatok összefüggésbe hozhatók a lelkiélet későbbi jelenségeivel.

A gyermek vagy a felnőtteket akarja utánozni, hogy minél erősebbnek és magabiztosabbnak tűnjön, vagy tudatosan kimutatja gyengeségeit, hogy ezzel kivívja a felnőttek támogatását, figyelmét.

Minden gyerek azt a saját fejlődési utat járja be, amely a legjobb lehetőséget kínálja számára a gyengeségeinek ellensúlyozására, illetve ahhoz, hogy szeressék, és biztonságot teremtsen magának.

Gyermekként létrehozunk egy viselkedési sablont, amivel a konfliktusainkat a lehető legjobban tudjuk kezelni, és ez alapján fogunk működni gyerek-, de később felnőtt korunkban is. Ezt a pszichológia életstílusnak, életsablonnak nevezi, mely a gyermek első éveiben kialakul. Ettől a viselkedési sablontól nehezen lehet megszabadulni, az ember fejlődése során, döntően változatlan marad.

Az életstílus feltárásának legjobb módja, ha felidézzük a legkorábbi gyermekkori élményeinket, és próbálunk összefüggéseket találni a jelenlegi viselkedésünk, motivációink között.


A gyerekkori történet, egy képben jeleníti meg az egyén akkori és a felnőttkori világképét.
A történet a múltról beszél, de a jelenre utal, és a jövőre tudunk következtetni belőle. A gyerekkori emlékek segítségével képesek lehetünk az aktuális életstílus mondatunkat megfogalmazni. Természetesen az életstílus mondat meghatározása egyedül nem is olyan egyszerű. Nem tudjuk, mire is figyeljünk, minek van kisebb vagy nagyobb jelentősége, nem tudjuk objektíven szemlélni és megítélni az életeseményeket.

A szakember azonban képes szakszerűen elemzi az életstílusunkat és hibás sablon esetén, közreműködésével korrigálni lehetünk képesek azt. A helyes sablon kialakításával pozitív hatással lehetünk a jövőnkre.

Viselkedési szokásaink gyökerei

Azok, akik gyerekkori történeteikben úgy érzik, nem ők irányították az eseményeket, azok a jelenben is hasonlóan vélekednek.

Felvetődik a kérdés, mi alakítja viselkedési sablonjainkat?
A sok tényező közül az egyik legmeghatározóbb a szülői magatartás. Ez nagyban hozzájárul az emberke személyiségének fejlődéséhez.

Sajnos, szülőként sokszor olyan hibákat követünk el, melyek nem vetítik előre a későbbi negatív, romboló hatásokat.

Megállapíthatjuk, hogy ilyenek a nőknél igen jellemző női szerepek tagadása, melyet a munka területén kompenzálnak. A női szerepek nem elfogadása azonban problémássá teszi a társas kapcsolatokat.

Többször találkozunk negatív sablonként a nagyfokú alkalmazkodással. A felnőtt személy ezzel menekül a konfliktusai elől a béke, a biztonsága érdekében, sajnos ezzel lemondva a saját igényének érvényesítéséről.

Az alkalmazkodás eszközei többfélék lehetnek. Humorizálunk, túlzóan kedvesek vagyunk a másikhoz, vagy nagyon elesettnek, gyengének láttatjuk magunkat, hogy a másik támaszát, szeretetét kivívjuk.

A felnőttkori függőségeink kialakulásának kutatása is gyerekkori rossz viselkedési mintákhoz vezethet vissza bennünket.
Felnőttkorban függhetünk betegségektől, alkoholtól, ételtől, édességektől, de akár a partnerünktől is.

Sok felnőtt nincs tisztában azzal sem, ha gyermekét gyakran állíthatja nagyon nehéz feladatok elé, magasra emelve a mércét a képességeihez mérten, az rendszeres kudarcokhoz vezethet. Így a gyerek egész életében azt fogja megélni, hogy bármibe kezd, semmi nem fog sikerülni neki, folyamatos kudarcban él, depressziós lesz, és értéktelennek érzi magát az élet minden területén.

A környezetünk, a szüleink felől érkező, olykor teljesíthetetlennek tűnő elvárások miatt nem érezzük magunkat elég jónak. Félünk emiatt elveszítjük környezetünk szeretetét, ezért mindenki olyan viselkedési sémákat, stratégiákat alakít ki, úgy próbál alkalmazkodni, megfelelni, illetve céljait követni, ahogy a tapasztalatai által ezt a legjobban, legkevesebb sérüléssel meg tudja oldani.

Mindenki a biztonságra, az elfogadottság érzésére vágyik ezáltal.

Ha a fentieket megértjük, megvizsgáljuk viselkedésünk mozgatórugóit, hozzásegít bennünket ahhoz, hogy a hétköznapokat, az életet boldogabban tudjuk megélni, megértjük az érzéseinket, illetve az összefüggéseket az életünk eseményei, történései között.

Próbáljuk egészben figyelni eddigi fejlődésünket, és tapasztalatainkat felhasználva kiteljesíteni önmagunkat, illetve szülőként támogatni gyermekeink fejlődését, hogy boldogabb és teljesebb életet élhessenek, megvalósíthassák álmaikat, saját életfeladatukat. Ez a legszebb törekvés, amit kitűzhetünk magunk elé.

Az út maga az élet, élvezzük, hogy úton vagyunk.

 Írta: Smidt Katalin - Életvezetési tanácsadó



Kapcsolódó információk

Cikkek

Hőségriadó: mit jelent?
Indigókék gondolatok III.
Harmonikus párkapcsolat – boldog gyerekek
Hogyan tanulnak a babák?
Anyai szeretet

       

Események

Hagyományőrző Gyermektábor a Pilisben
Gyerekagykontroll tanfolyam
Vekerdy Tamás Nyíregyházán!
Szülők iskolája

Szakértők

Termékek

 
  HIRDETÉS

 
 

   Regisztráció szakértőknek



Szakértői bejelentkezés
Felhasználónév

Jelszó


Elfelejtett jelszó
Regisztráció

 
  HIRDETÉS

 
 

Kiemelt partnerek - Ha információra vágysz...





 
  HIRDETÉS

 
 

Címkék

  HÍD Program HÍD Egészségkártya

 

 

Rólunk        GY.I.K.       Felhasználói feltételek       Impresszum        Kapcsolat        Médiaajánlat        RSS