Hírlevél feliratkozás
Család

Enervált gyerekek

enervált gyerekek, gyerek agykontroll, gyerek

Tudjuk, aki manapság fel meri venni a kesztyűt a stresszel, az állandó rohanással...

Tudjuk, aki manapság fel meri venni a kesztyűt a stresszel, az állandó rohanással, munka utáni hajszával töltött hétköznapokkal, annak még felnőttként is szembe kell néznie előbb- utóbb az egészségén tapasztalható következményekkel. De vajon, belegondoltunk-e abba, hogy szinte ugyanez a hajsza várja gyermekeinket, akik számára a felhőtlen gyerekkor már egyáltalán nem annyira gondtalan és nyugodt, mint a miénk volt annak idején.
 
Legyünk tehát elnézőek és türelmesek, hiszen, amit nekünk magunknak is nehéz megélni és feldolgozni felnőttként, azt ők már gyerekként élik. Hogyan segíthetünk hát nekik?

Nézzük először a nehezítő tényezőket!

Televízió és számítógép:
A rohanás az egyik oldalon, a másikon a modern technika, mely miatt a gyerekek inkább görnyednek hajnalig egy monitor előtt, passzív szemlélőivé válva a világnak. Nem használva a testüket, csupán az intellektusukat, már amennyiben a számítógépes játékok világában szükség van ennek használatára. Ezek helyett választhatnák inkább a játszóteret, a kertet, a barátokat, a közösségeket! Rúghatnák a bőrt, járhatnának táncot tanulni, varrni, fogócskázni társaikkal.

Aztán itt van a helytelen táplálkozás. Mert, mi szülők, valljuk be, előbb adjuk oda a pénzt, hogy vegyen valamit az a gyerek a sulibüfében, minthogy elkészítsünk neki egy tápanyagdús szendvicset ne adj isten, a meleg reggelit.
Az almamag most néhány okos tippet gyűjtött csokorba, hogyan is segíthetünk csemeténknek, hogy ne rokkanjon bele a gyerekkorába.

Elegendő alvás
Tisztában kell lennünk a gyerekek alvásigényeivel! Tudnunk kell, hogy a 4 és 8 év közti gyereknek legalább 12 órát kell aludnia! Később, 8-10 éves korban, ez leredukálódik napi 10 órára. Persze ez a szám reprezentatív, így lehet, hogy saját csemetéinknek elegendő 1-2 órával kevesebb alvás is, hogy jóformában legyenek. Mégis, mielőtt orvoshoz fordulnánk a gyerek fáradékonysága, ingerlékenysége, a tanulmányi eredmény romlása miatt, győződjünk meg róla, hogy a neki megfelelő óraszámot tölti-e alvással.

Fontos odafigyelnünk, hogy mikor fektetjük, vagy küldjük ágyba őket. A 8 év alatti gyerekeket ne hagyjuk késő estig a tv előtt, legkésőbb este 8 órakor ágyban a helye! Ne engedjük, hogy bármilyen ürüggyel tovább fent maradjanak!
Ha nyugodt álmokat akarunk biztosítani nekik, érdemes az elektromos kütyüket a hálószobán kívül tudni, és helyettük inkább növényekkel töltsük meg a szobát. Figyeljük meg, hogy a reggelek energikusabban indulnak, ha oxigén dússá varázsoljuk a hálóteret.

Időbeosztás
Hétfőn úszó edzés, kedden rajz szakkör, szerdán különórák, hétvégente nyelviskola! De mikor van ideje gyermekének, hogy valóban pihenjen, és csak úgy, egyszerűen gyerek legyen. Ha nem szeretnénk, hogy az aktív pihenés az éjszakába nyúljon, hagyjunk több időt nekik a semmittevésre, az álmodozásra, a lazításra, szervezzünk neki nem megerőltető, de pihentető közös, családi programokat! Egy vasárnap délutáni biciklizés, vagy kutyasétáltatás a friss levegőn öröm az egész családnak.

Beszélgetés
A kisiskolások is telítődhetnek a stresszel, ha szigorú a tanárnő, ha tanulási zavarai vannak, ha sok a különóra. Az időbeosztáson túl is, mindig figyeljünk oda, hallgassuk meg a gyerek panaszait; hogy csúfolják az iskolában, összeszidta a tanár néni, hogy összeveszett a barátjával, barátnőjével. Ne próbáljuk minősíteni, kioktatni, tanácsokkal ellátni, főleg, ha nem kéri. Elég, ha csak figyelmesen, együtt érzően végighallgatjuk őt. Ha a gyereknek van kivel osztoznia nehézségeiben, könnyebben túl is teheti magát rajta. Beszéltessük gyerekünket, mert ez az egyszerű tény, hogy megoszthatja gondját valakivel, már könnyít a lelkén. Vigyázzunk! Soha ne akarjuk kényszeríteni a beszédre, inkább várjuk, amíg magától megnyílik.

A betegeskedések háttere
Gyakran tapasztaljuk, hogy beteges a gyerek. A náthából éppen kigyógyult, és pár hétre rá minden kezdődik elölről?  Könnyen elfárad, gyakran sápadt és fáradságról panaszkodik? Nos, lehet, hogy az ön gyereke vérszegény, amit érdemes mihamarabb kivizsgáltatni a gyermekorvossal. A hiánybetegség következményei kihatnak a későbbiekre, és kamaszkorban a komolyabb betegségek kialakulását előzhetjük meg, ha odafigyelünk az elegendő vitamin és vas bevitelére. Érdemes olyan ételeket készíteni, melyek proteinben és C- vitaminban is gazdagok, mint a zöldségek, a hal, a tojás és a vörös húsok.

Fiatal szervezetnél nem jelent nagy bajt, ha egy kis fáradság jelentkezik dél körül, sőt még normálisnak is mondható. Kólával, édességgel azonban ne dobja fel magát gyerek! A fölösleges kalória-bevitel ugyanis csökkenti az éhségérzetet ebéd előtt.
A megoldás a bőséges reggeliben van, mely állhat zöldségekből, gyümölcsből, tejtermékből, és minden olyan táplálékból, mely fokozatosan szívódik fel a szervezetből.

Írta: gabro


 



Kapcsolódó információk

Cikkek

Gyermekeink fejlődéséért
Az átokról
Vaszatival a meddőség ellen
Kapunyitási pánik: akik nem akarnak felnőni
Csak unalomból játszik?

       

Események

Szülők iskolája
Hagyományőrző Gyermektábor a Pilisben
Vekerdy Tamás Nyíregyházán!
Gyerekagykontroll tanfolyam

Szakértők

Termékek

 
  HIRDETÉS

 
 

   Regisztráció szakértőknek



Szakértői bejelentkezés
Felhasználónév

Jelszó


Elfelejtett jelszó
Regisztráció

 
  HIRDETÉS

 
 

Kiemelt partnerek - Ha információra vágysz...





 
  HIRDETÉS

 
 

Címkék

  HÍD Program HÍD Egészségkártya

 

 

Rólunk        GY.I.K.       Felhasználói feltételek       Impresszum        Kapcsolat        Médiaajánlat        RSS