Hírlevél feliratkozás
Egészség

Antioxidáns ABC - A C-vitamin

vitaminok, antioxidánsok, méregtelenítés, gyümölcs

Az antioxidáns vegyületek képesek a szabad gyököket hatástalanítani.

A létfontosságú molekuláink szerkezetének megváltozása a szervezet biokémiai folyamataiban zavarokat okoz, és számos élettani folyamat irányát módosíthatja. Sejtjeink egész életünk folyamán ki vannak téve a szabadgyökök által okozott károsodásnak, amely számos betegség és az öregedés forrása is egyben.


A természet azonban gondoskodott megoldásról is. Az antioxidáns vegyületek képesek a szabad gyököket hatástalanítani. Az antioxidánsok azok az anyagok, amelyek egyfajta védőpajzsként működnek az ártalmas szabadgyökökkel szemben. Számos változatuk fellelhető a különböző élelmiszerekben: A-vitamin, E-vitamin, C-vitamin, cink, magnézium, szelén, karotinoidok, flavonoidok és az egyéb polifenol vegyületek. Az antioxidánsok eltérő hatásmechanizmussal képesek közömbösíteni a szabadgyököket. Egyes antioxidánsok azáltal képesek semlegesíteni a szabad gyököket, hogy hidrogén átadásával megszüntetik azok gyök állapotát, és kevésbé reaktív vegyületeket hoznak létre. Míg mások felkínálják magukat az oxidációra, vagy segítenek a többi már megrongálódott antioxidáns kijavításában, így a sejtek sértetlenek maradhatnak. Az antioxidánsokra alapvetően jellemző, hogy szinergikusan fejtik ki hatásukat. Védik a szervezetet a káros anyagok okozta oxidációs sejtkárosodástól, a karcinogének okozta hatásoktól, erősítik az immunrendszert, és csökkentik a szívműködési zavarok veszélyét.


C-vitamin
Az aszkorbinsav (C-vitamin) vízoldékony vitamin, megvédi a sejteket egymástól elválasztó membránokat és a lipideket a szabad gyökök károsító hatásától. Számos szabad gyök befogására képes. A C-vitamin számottevő hiánya károsíthatja keringési rendszert és a szöveteket. Bizonyos tumorfajták esetében védő jelleget biztosít, de az antioxidáns szerepe főleg a karotin és tokoferol regenerálásában van. Gátolja a dohányfüstben jelenlévő károsító, oxidációt előidéző anyagok hatását.


C-vitamin forrásnak számítanak a citrusfélék (citrom, narancs, mandarin), a csipkebogyó, a káposzta, illetve a burgonya, sóska és a paradicsom is.

A C-vitamin fogyasztása akkor válhat szükségessé, ha a szervezet C-vitamin igénye megnövekedett (terhesség, szoptatás, dohányzás esetén).

Forrás: www.drsooszoltan.hu

Írta: Dr. Soós Zoltán



Kapcsolódó információk

Cikkek

Ön dönt: iszik vagy beteg?
Az újra felfedezett zöldbab
Az antioxidáns hadsereg
A gyomorégés 8 leggyakoribb oka
Terhesség és táplálkozás

       

Események

Egészség-péntek

Szakértők

Termékek

 
  HIRDETÉS

 
 

   Regisztráció szakértőknek



Szakértői bejelentkezés
Felhasználónév

Jelszó


Elfelejtett jelszó
Regisztráció

 
  HIRDETÉS

 
 

Kiemelt partnerek - Ha információra vágysz...





 
  HIRDETÉS

 
 

Címkék

  HÍD Program HÍD Egészségkártya

 

 

Rólunk        GY.I.K.       Felhasználói feltételek       Impresszum        Kapcsolat        Médiaajánlat        RSS