Hírlevél feliratkozás
Egészség

Antioxidáns ABC II.

szabadgyök, antioxidánsok, méregtelenítés, vitaminok, E vitamin, zöldség, gyümölcs

Sejtjeink egész életünk folyamán ki vannak téve a szabad gyökök által okozott károsodásnak..

A létfontosságú molekuláink szerkezetének megváltozása a szervezet biokémiai folyamataiban zavarokat okoz, és számos élettani folyamat irányát módosíthatja. Sejtjeink egész életünk folyamán ki vannak téve a szabadgyökök által okozott károsodásnak, amely számos betegség és az öregedés forrása is egyben.

A természet azonban gondoskodott megoldásról is. Az antioxidáns vegyületek képesek a szabad gyököket hatástalanítani. Az antioxidánsok azok az anyagok, amelyek egyfajta védőpajzsként működnek az ártalmas szabadgyökökkel szemben. Számos változatuk fellelhető a különböző élelmiszerekben: A-vitamin, E-vitamin, C-vitamin, cink, magnézium, szelén, karotinoidok, flavonoidok és az egyéb polifenol vegyületek. Az antioxidánsok eltérő hatásmechanizmussal képesek közömbösíteni a szabadgyököket. Egyes antioxidánsok azáltal képesek semlegesíteni a szabad gyököket, hogy hidrogén átadásával megszüntetik azok gyök állapotát, és kevésbé reaktív vegyületeket hoznak létre. Míg mások felkínálják magukat az oxidációra, vagy segítenek a többi már megrongálódott antioxidáns kijavításában, így a sejtek sértetlenek maradhatnak. Az antioxidánsokra alapvetően jellemző, hogy szinergikusan fejtik ki hatásukat. Védik a szervezetet a káros anyagok okozta oxidációs sejtkárosodástól, a karcinogének okozta hatásoktól, erősítik az immunrendszert, és csökkentik a szívműködési zavarok veszélyét.

E-vitamin

Nyolc féle E-vitamin hatású anyag ismert, melyek közül a d-alfa-tokoferol a leghatékonyabb forma. Ez fáradhatatlanul nyeli az oxigén-szabadgyököket, miközben önmagát semmisíti meg. Egyetlen tokoferol molekula ezer lipid molekulát képes megvédeni az oxidációtól. Különlegesen kedvelt antioxidáns, mert stabilizálja a sejtmembránt, gátolja szabadgyök-láncreakció kezdetét, és láncmegszakító is egyben. Fontos szempont a többi zsíroldékony vitaminnal szemben, hogy az E-vitamin 60-70 százaléka a széklettel naponta kiürül. Az aszkorbinsav, a cisztein és a redukált glutation képes regenerálni az egyes tokoferol vegyületeket. Ezek ugyan is visszaadják az E-vitamin elvesztett ionját, aminek következtében az újra antioxidánssá lesz.

Legjobb E-vitamin forrásaink: a növényi olajok, tehát a napraforgó-, búzacsíra-, tökmag-, olíva- kukoricaolaj, a búzacsíra és az egyéb gabonacsírák, a zöld növények. Az állati eredetű élelmiszerek E-vitamin tartalma nagyban függ az állatok takarmányozásától, de általánosságban a hús, a máj és a tojás tartalmaz jelentősebb mennyiségű vitamint.

Forrás: www.drsooszoltan.hu

Írta: dr. Soós Zoltán


Kapcsolódó információk

Cikkek

Illatterápia és szauna
csodanövény Mexikóból- Nopal
Lisztérzékenység - E-számok
Allergiák és méregtelenítés
Energiát adó tápanyagok

       

Események

Egészség-péntek

Szakértők

Termékek

 
  HIRDETÉS

 
 

   Regisztráció szakértőknek



Szakértői bejelentkezés
Felhasználónév

Jelszó


Elfelejtett jelszó
Regisztráció

 
  HIRDETÉS

 
 

Kiemelt partnerek - Ha információra vágysz...





 
  HIRDETÉS

 
 

Címkék

  HÍD Program HÍD Egészségkártya

 

 

Rólunk        GY.I.K.       Felhasználói feltételek       Impresszum        Kapcsolat        Médiaajánlat        RSS