Hírlevél feliratkozás
Mozgás

Mozogjunk nyáron is!

sport, mozgás, mozgás terápia, edzés, nyár

A nyári szabadság az aktív pihenés időszaka, de ennek ellenére kell a testedzés is!

Július, augusztus hónapokban is sportoljunk, élvezzük a testedzéses szórakozást, akár az úszást kint a természetben vagy a strandon, akár a kirándulást a hegyekben, árnyékos utakon, vagy esténként a táncolást.

Lehet az egész évben már megszokott sportolást – futás, Nordic Walking, aerobik, kerékpározás, valamelyik labdajáték stb. – is folytatni a kánikulai hőségben kora reggel, esetleg késő este. Kezdhetünk a nyaralás helyszínén gyaloglással reggeli előtt, a legjobb városnéző körutak lesznek a gyalogos félórákból!

Pár tanács a kánikulai napok testedzésben gazdagabb életmódjához, akár nyaraláskor vagy munkavégzéskor:

1. A legjobb kora reggel, reggeli előtt sportolni. Esetleg késő este, bár ekkor érdemesebb a kiegészítő szabadidős sportokat – tánc, séta a kedvenc társsal stb. – választani.medence

2. Olyan sportot válasszunk, amelyet szívesen űzünk, mert sikeresek vagyunk benne. Ez lehet valamely labdajáték, ám ehhez társ vagy csapat szükséges. Lehet bármelyik vizes sport.

Lehet állóképességi, ciklikus sport, mint például a gyaloglás, a futás, a Nordic Walking, a kerékpározás, a kirándulás, az úszás, az evezés, ahol egyéni felkészültségnek megfelelő tempóban sportolhatunk. Ha szerencsénk van, még a szél is segít.

3. A legfontosabb a folyadékpótlás, legalább napi 1,5, 2 liter folyadékot fogyasszunk. Ha sportolunk, még a 3 liternél is több elfogyhat a kánikulában! Ez is egyéni, mint sok minden. A munkaasztalra érdemes kitenni a literes frissítőt reggel és délután újratölteni.

Az egy óránál hosszabb sportedzés alatt is szükséges frissíteni. Az elvesztett folyadék pótlására, a szomjúság oltására az egyik jó lehetőség a csapból folyó ivóvíz.

A legjobb, ha a napi több liter ital változatos összetételű: jó minőségű ivóvíz; ásványvíz; gyümölcstea; világosra főzött, citromos zöld és fekete tea; frissen préselt gyümölcslé; kereskedelemben vásárolt 100 százalékos rostos gyümölcslevek.

A sportolás után közvetlenül fogyasztott frissítő legyen langyos, testhőmérsékletű, azaz 36 fokos. Ha így teszünk, hamar jelez a szervezetünk, hogy a folyadék-központunkba megérkezett az ital! Így nem vedelünk több liter hideg üdítőt vagy sört például egy-egy sportverseny után. Alkoholos „frissítőt” mértékkel, és csak este igyunk. Ez az „akarókánk” erőpróbája.

4. A sportöltözet legyen szellős, kényelmes és modern alapanyagú. Ne legyen testre feszülős, sehol ne szorítson (melltartó, szuszpenzor, deréköv stb.). Jó lenne persze olyan trikó, amely félóránként dezodort szórna a hónaljunkba…

5. Nyáron – az izzadás miatt – minden sportolás után legalább öblítsük ki, akár csak hideg vízben is a sportruhát, és szárítsuk a szabadban. Zoknit, alsófehérneműt nem viselünk egymásután több edzésen mosatlanul.

Mennyi vizet kell innunk?

Fáradtság? Fejfájás? Ingerlékenység? Lehet, hogy folyadékhiány az oka! Tippjeink segítenek benne, hogy elegendő vizet fogyassz.

Tovább a cikkhez >>

6. Mezítláb csak ott sportoljunk, ahol biztosan nem lépünk üvegszilánkba vagy valami más vágó- és szúróeszközbe. A gondozott labdarúgópálya füves területe megfelelő lehet. Arra ügyeljünk, hogy ne legyen a fűben darázs vagy méhecske….. Ha mezítláb sportolunk, több kis segédizom is dolgozik, mint a jó sportcipőben.

7. Kánikulai, fülledt hőségben kis segítség a csuklóra kötött vizes kendő, a bevizezett vászonsapka a fejen, a pucér felsőtest (sajnos csak férfiaknak), a tarkó folyamatos nedvesítése, a „gyakran, de kevesebbet” folyadékpótlás negyedóránként.

8. Próbáljunk meg heti 3 x 1 órát sportosan mozogni, játékosan szórakozni. Ehhez talál segítséget a Médiaunió honlapján: www.sportolnijo.hu, s őszre már fizikailag és szellemileg is jobb lesz a teljesítménye, alkalmazkodó képesebb lesz, jobb lesz az önértékelése és nagyobb az önbizalma, küzdőképesebb is lesz többek között.

Általános tanácsok sportolni kezdőknek nyáron:

- Sosem késő elkezdeni!

- Minden kezdet nehéz, ez sem lesz könnyű!

- Az egyéni célkitűzés hasznos, könnyíti a teljesítést.

- Társaságban kellemesebb sportolni és izzadni is!

- Sportolás után a folyadék pótlása elhagyhatatlan, mint a zuhanyozás.

- A legtöbb sportág legfontosabb kelléke a jó sportcipő.

- Minden sportedzés bemelegítéssel kezdődik és levezetéssel ér véget.

- A fokozatos kezdésnél a kis izomláz jó jel, a kimerültség nem!

- Az edzést főétkezés után minimum két órával szabad elkezdeni. Nyáron ezt ne tegyük 11.00-15.00 óra között, a tűző napon!

- Kánikulában öltözködjön szellősen és lazán.

- A harminc éven felüliek kezdjék a sportos életmódot orvosi vizsgálattal, még akkor is, ha egészségesnek érzik magukat!

- Lázasan, betegen tilos a sportolás!

- Nincs ügyetlen, kétballábas személy, legfeljebb akaratgyenge.

- Nem szenvedni, hanem sportolni érdemes!

(Monspart Sarolta, Országos Egészségfejlesztési Intézet, ÁNTSZ Kommunikációs Főosztály)

Kapcsolódó cikkek:

 



Kapcsolódó információk

Cikkek

Sosem késő elkezdeni a sportot
A tartós fogyás titka
A nyári napforduló margójára
Napi másfél óra magunkra?
A leszokás utáni pluszkilók ellen

       

Események

II. MediBall Országos Bajnokság
Alternatív mozgás és masszázsterápia képzés távoktatásban
Tanulj meg bánni az energiáiddal!
INGYENES EGÉSZSÉGNAP
Jógatábor 2014.

Szakértők

Termékek

 
  HIRDETÉS

 
 

   Regisztráció szakértőknek



Szakértői bejelentkezés
Felhasználónév

Jelszó


Elfelejtett jelszó
Regisztráció

 
  HIRDETÉS

 
 

Kiemelt partnerek - Ha információra vágysz...





 
  HIRDETÉS

 
 

Címkék

  HÍD Program HÍD Egészségkártya

 

 

Rólunk        GY.I.K.       Felhasználói feltételek       Impresszum        Kapcsolat        Médiaajánlat        RSS