Hírlevél feliratkozás
Tudatra ható terápiák

Relaxációs és imaginációs technikák

relaxáció, hipnózis, lazítás

A relaxáció szó szerint ellazulást jelent, s a legtöbb relaxációs módszer elsősorban az izmok ellazítására koncentrál. A relaxációs módszerek főként arra irányulnak, hogy megszüntessék a szorongás testi és lelki tüneteit. A szorongás egyik vezető tünete ugyanis az izomfeszülés, amit sokszor csak akkor veszünk észre, amikor ellazulunk. Ez az izomfeszülés okozhat egy-egy szorongató helyzetben akár izomlázat is, de fáradékonyságot, fejfájást, derékfájásokat is. Hogy az izomfeszülés és a lelki feszültség közt milyen szoros kapcsolat van, azt bizonyítja az is, hogy a szorongáscsökkentő gyógyszerek általában egyben izomlazítóként is használatosak.

A relaxáció (és a hipnózis) egyik lényeges hatóeleme, hogy amit elképzelünk, azt a testünk meg is valósíthatja. A szorongásos rosszullétek kialakulását gyakran az is kiválthatja, hogy a kliens elképzeli azt, amitől fél, és ennek következtében az megvalósul.
Relaxációban a kliens a terapeuta segítségével elsajátítja azt a képességet, hogy képzeleti képek, illetve a magában kimondott szavak segítségével képes legyen az izmok ellazulását előidézni testében. Erre több rásegítő módszer is van, az egyik legelterjedtebb a progresszív relaxáció, melyben először megfeszítjük izmainkat, hogy aztán, amikor ellazítjuk őket, könnyebb legyen átélni az ellazulást. A másik ismert módszer az autogén tréning, amelyben az izomellazulást a végtagok és a test elnehezülésének elképzelésével érjük el. Természetesen a relaxációs technikák révén nemcsak az izmok feszülését, hanem a szívritmust, vérnyomást, légzést és egyéb testi funkciókat is befolyásolhatjuk, kellő gyakorlás után.

Az imagináció szó elképzelést, képzeletet jelent. Alapja a relaxált tudatállapot. Amikor imaginálunk, szabadjára engedjük a képzeletünk áramlását, amely során belső képek keletkeznek. Az ily módon megjelent képek forrása a tudattalan. Használható célirányosan, képzeletbeli „edzésként” is, pszichoterápiás folyamatok gyakori részeként.
A relaxáció és az imagináció technikáinak elsajátítása és gyakorlása a terápiás módszerek lehetőségei mellett hatékony egészségmegőrző eszköz is lehet, a rendszeres energiamegújító hatása révén.


Kapcsolódó információk

Cikkek

Szauna-fortélyok
Jóga és nőiesség
„Belenyúlunk” az elménkbe
Husztiné Hajdú Erika pszichológus
Autogén Tréning

       

Események

Stresszkezelés I. Mentális Műhely
Jógatábor
Spirit Napközistábor 2012. III. turnus
Meditációs est Debrecen
Stresszkezelés I. Mentális Műhely

Szakértők

Termékek

 
  HIRDETÉS

 
 

   Regisztráció szakértőknek



Szakértői bejelentkezés
Felhasználónév

Jelszó


Elfelejtett jelszó
Regisztráció

 
  HIRDETÉS

 
 

Kiemelt partnerek - Ha információra vágysz...





 
  HIRDETÉS

 
 

Címkék

  HÍD Program HÍD Egészségkártya

 

 

Rólunk        GY.I.K.       Felhasználói feltételek       Impresszum        Kapcsolat        Médiaajánlat        RSS