Hírlevél feliratkozás
Táplálkozás

Só: mennyi kell belőle?

, sófogyasztás, táplálkozás, tej, nátrium, szív, vese, vérnyomás

Eláruljuk, mennyi sóra van szüksége valójában a szervezetünknek, és mely ételeket célszerű elkerülni magas nátriumtartalmuk miatt.

Könnyen beleeshetünk abba a hibába, hogy miközben úgy véljük, kevés sót használunk, az itt-ott elszórt csipetnyi adagok révén a szükséges mennyiség többszörösét fogyasztjuk el. Egyetlen teáskanál konyhasó 2 235 mg nátriumot tartalmaz! És nem csak a konyhasó miatt kell aggódnunk, mivel az előre elkészített ételek többsége igazi nátriumbomba.

Kis mennyiségben elengedhetetlensó

Az emberek túlnyomó része az ajánlott adag többszörösét viszi be ebből az anyagból a szervezetébe, ami komoly egészségügyi problémákhoz vezethet. A nátrium kis mennyiségben elengedhetetlen testünk megfelelő működéséhez.

Segít fenntartani a folyadékháztartás egyensúlyát, továbbítani az idegrendszeri impulzusokat és szabályozza az izmok feszülését, illetve elernyedését. A vese feladata, hogy kiszűrje a felesleget: amikor keveset fogyasztunk belőle, visszatartja, amikor pedig túl sokat, a vizelettel együtt kiüríti az anyagot.

Ha azonban olyan koncentrációról van szó, amivel a vesék képtelenek boldogulni, a nátrium fölhalmozódik a vérben. Fokozódik a vízvisszatartás, emelkedik a vérnyomás. Ez nehezíti a szív munkáját, s jobban igénybe veszi az érrendszert. Olyan betegségek léphetnek föl, mint szív- és veseelégtelenség vagy májzsugorodás. Egyénfüggő, hogy szervezetünk mennyire érzékeny a túlzott sóbevitel negatív hatásaira: vannak, akik évekig tünetmentesen tolerálják a helytelen táplálkozást, míg mások néhány milligrammos többletet is megéreznek.

Mennyi nátriumra van szükségünk?

Az egészségügyi ajánlások szerint körülbelül 2 000 - 2 500 mg-nál érdemes megállapítani a felső határértéket, ám az 50 év felettieknek, a magas vérnyomásúaknak, a cukor- vagy vesebetegeknek 1 500 mg ideális. Ettől lefelé el lehet térni, fölfelé azonban semmiképpen sem tanácsos.

Legfőbb sóforrásaink

  • Előrecsomagolt készételek. A mirelit finomságok könnyedén elkészíthetőek, azonban a tartósításukhoz használt nátrium és rengeteg emulgeálószer ártalmas lehet.
  • Természetes források. Egy bögre (kb. 2,5 dl) zsírszegény tej 107 mg nátriumot tartalmaz, illetve a húsok is gazdagok sóban.
  • Főzés és tálalás. Számos recept indokolatanul nagy sómennyiséget ír elő, melyet az asztali sótartó használata tovább fokozhat.

Vásárlás ésszel

Az íz önmagában nem segít megállapítani egy-egy étel sótartalmát. Egy kifli például 500 mg-nál is több nátriumot jelent, de egy szelet teljes kiőrlésű kenyér csupán 132 mg-ot. A legjobb, ha figyelünk a címkékre. A következő összetevők rejtenek nátriumot: sütőpor, szódabikarbóna, nátrium-glutamát, nátrium-foszfát, nátrium-alginát, nitrát és nitrit.

Számos termék címkéje tartalmaz kifejezéseket a sótartalmat illetően. A „sómentesség” adagonként 5 mg-nál kevesebb nátriumot jelent, a nagyon alacsony sótartalomnál ez 35 mg, míg a „csökkentett” szó az eredetihez képest legalább 25%-os csökkentést takar. A „só hozzáadása nélkül készült” tulajdonsággal reklámozott ételek viszont akár kész nátriumbányák is lehetnek, ha alapanyaguk eredetileg sóban gazdag.

(S. A. V., mayoclinic.com)

Kapcsolódó cikkek:

 



Kapcsolódó információk

Cikkek

A női betegséglista „sztárjai”
A mikro ellen III.
Dohányzás vagy szex: te melyiket választanád?
Gyógynövényből orvosság...
50 kalóriacsökkentő tipp

       

Események

A SZERETET ÚTJÁN - SZÍVCSAKRA AKTIVÁLÁSA

Szakértők

Termékek

 
  HIRDETÉS

 
 

   Regisztráció szakértőknek



Szakértői bejelentkezés
Felhasználónév

Jelszó


Elfelejtett jelszó
Regisztráció

 
  HIRDETÉS

 
 

Kiemelt partnerek - Ha információra vágysz...





 
  HIRDETÉS

 
 

Címkék

  HÍD Program HÍD Egészségkártya

 

 

Rólunk        GY.I.K.       Felhasználói feltételek       Impresszum        Kapcsolat        Médiaajánlat        RSS