Új év: mi van a futómű javítással?

A futómű javítás fontossága

Alapvetően a biztonságos vezetés elengedhetetlen feltételen, hogy az autónk megfelelő műszaki állapotban legyen. Ebbe bizony szükség szerint a futómű javítás is beletartozik. Persze önmagában ez sem elég, de egy igen fontos részét képezi a kormányzásnak, iránytartásnak a futómű megfelelő működése. Sokan tévesen azonosítják a kerekek kiegyensúlyozásával a futómű javítását, pedig itt sokkal többről, egy összetettebb vizsgálatról és korrekcióról van szó. A kerekek kiegyensúlyozásánál azt nézik, hogy azok mennyire lazultak ki Ahogy nap, mint nap utazunk, a kerekek berezegnek, és ettől kilazulhatnak. Ezt nyilván nem szeretnénk, de ennek a futóműhöz magához csak közvetetten van köze. Ezzel szemben a futómű ellenőrzésnél azt figyelik, hogy hogyan állnak a kerekek, jobb esetben az úttest felületére merőlegesen, egymással meg párhuzamosan. Szerencsére egy rendszeresen szervizelt és karbantartott kocsinál elegendő két évente megnézni a futóművet, de azért érdemes tudni, mik azok a jelek, amik ennek az összetett rendszernek a hibáira utalnak.

A futómű javítás szükségszerű, ha..

Már hangsúlyoztam a biztonságos vezetés fontosságát, de ezt nem lehet eleget hangoztatni. Nem arról van szó, hogy öveld be magad – bár azért jelezném, hogy igenis öveld be magad – hanem olyan alapvető dolgokról, hogy urai vagyunk-e az autónak? Mert ha a kocsi nem arra megy, amerre kéne, akkor nagy a baj. Ez persze így elég drámaian hangzott, de egy ehhez hasonló hiba nem feltétlenül alakul i drasztikusan, egyik pillanatról a másikra. A futómű javítás azért is kell rendszeres legyen, hogy az efféle kezdődő tendenciákat már csírájában fojtsák el a szervizben és ne szokjon át a vezetésünk egy kompenzáló stílusra. Olyan ugyanis nincs, hogy tökéletes, örökre szóló futómű javítás. Amíg az autót használjuk, a futómű bizony elállítódik. Folyamatosan. De azért nem mindegy, mennyire. A két évente javasolt futómű javítás mellett persze vannak olyan jelek, amit, ha észlelünk, akkor azonnal irány a szerviz, mert így balesetveszélyes és forgalomba nem való az autónk.

  • A kormány sokára, avagy nehezen áll vissza középállásba.
  • A kocsi jobbra vagy balra húz, mikor egyenesben tartjuk a kormányt.
  • Eleve nehéz a kormányzás, erőből végezzük a műveleteket.
  • Nemrég cserélték a felfüggesztés vagy a kormánymű egyik elemét a közelmúltban cserélték. Ilyenkor előfordulhat, hogy az új elem még a „beilleszkedés” során kicsit kikönyökölte magának a helyet, jobb megnézetni.
  • Érdemes a gumiabroncsokat is néha megnézni, mert ha egyenetlenül kopnak, az baljós jel.
  • Aztán vannak azok a drasztikus behatások, amik már eleve gyanúsak kell legyenek a gyakorlott vezetőnek – na meg elkerülendők. Például nagy sebességgel hajtunk fel a járdára vagy hirtelen megyünk bele egy kátyúba. Nyög is szegény autó ilyenkor, mi is jobb, ha elgondolkodunk a futómű javításon

Futómű javítás lépésről lépésre

A futómű javítás igen összetett művelet, úgyhogy teljes részleteiben nem is szándékszom bemutatni. Elég azt tudni hozzá, hogy egy összefüggő rendszerről van szó, ahol minden mindenhez csatlakozik. Éppen ezért nagyon nem mindegy, milyen sorrendben nyúlunk a dolgokhoz, mert lehet, hogy beállítunk valamit jól, de teljesen felesleges, ha a következő lépésünkkel meg elállítjuk valami másnak a finomhangolása közben.

Éppen ezért a kiindulópont minden valamire való szerviznél, mit például a Cool-mobil, hogy a kerekeket egyenesbe teszik, ez lesz az alap, amihez viszonyítanak. Úgyhogy fel is szerelik a vetítőket és mérőeszközöket. Az első érdemi lépés az úgynevezett csapterpesztés. Ez az érték a kormány visszatérítő erejére hat, ha nincs jól beállítva, bizony izomból fogunk kormányozni. Ha már ezt is gyári értékeken belülre állították – mert persze minden autónál más és más az előírás – jöhet az utánfutási szög. Ez az érték segít, hogy a kormányzás stabil legyen, illetve simán menjen az egyenes irányú önbeállítás. Csak akkor nyúlunk a kerekekhez, ha már ez a két fő érték, meg még egy pár apróbb másik, rendben van.

A futómű javítás és a kerekek

A futómű javításnak ez az a része, amit könnyű az elején emlegetett kerékbeállítással összekeverni, hiszen itt is a kerekeket állítgatjuk. A három fő érték a dőlésszög, a kerékösszetartás és a kanyarodási szög. A kanyarodási szög valamelyest magától értetődő, de a dőlésszög és a kerékösszetartás néha megkavarja a laikust.

A kerékdőlés az a paraméter, amit a futómű javítás során szemből vizsgálnak. Ezt amúgy valamelyest mi magunk is érzékelhetjük, guggoljunk az autó elé, és nézzük meg, hogy párhuzamosak-e a kerekek, mennyire merőlegesek a talajra? A kerékösszetartás ezzel szemben felülről, vagy alkalmasint alulról lehet hathatósan vizsgálni: jobb esetben párhuzamos a két elülső kerék síkja. Rosszabb esetben felülről nézve egy A vagy V betűt rajzolnak.

A futómű javításról elmondhatjuk, hogy amilyen fontos, olyan nagyon meg nem értett része az autók szervízelésének. Pedig a biztonságos vezetéshez elengedhetetlen, így érdemes néha figyelmet fordítanunk rá, de legkésőbb két évente megnézetni.